De bouw van Zilverdam vordert gestaag. Nu de onderbouw voor de eerste fase gereed is, kan er gestart worden met het aanleggen van de elektronica. Om te beginnen heeft de zolder slechts één stopcontact, die op de muur zit waar de treintafel in de toekomst langs zal lopen. Om overal langs te baan stroom te hebben is gekozen om onder het schaduwstation niveau op diverse plekken stopcontacten te plaatsen. Onder de baan loopt de bedrading van de stopcontacten door een PVC-buis.
Verder zijn de eerst centrale voedingsleidingen aangelegd, in totaal 4 stuks. Deze lopen tevens onder het schaduwstation en zullen binnenkort de sporen van voeding voorzien. Twee draden zijn voor het digitale signaal en twee zijn voor reguliere stroom.
Tot slot zijn de eerste terugmelders geconfigureerd en onder de baan geplaatst. Er is gekozen om gebruik te maken van terugmelders van Uhlenbrock, deze werken via Loconet en zijn erg eenvoudig te installeren en configureren. In de komende tijd zullen de verschillende secties van het spoor worden aangesloten zodat gedetecteerd wordt in welk blok de trein zich bevindt.
Ook op het zichtbare deel van de baan zijn vorderingen gemaakt. De eerste sporen van de wisselstraat van het station liggen op de (tijdelijke) plek. Nadat de gehele wisselstraat op de plaats is gelegd zal de onderbouw worden uitgezaagd en zal dit gehele gedeelte op een spoordijk van ongeveer 4cm hoog komen te liggen.
Leave a Reply