De onderbouwconstructie

Voor het bouwen van Zilverdam is gekozen voor een open frame constructie. Gezien de verschillende niveau verschillen van de baan lijkt dit de beste keuze te zijn. Deze week wordt een start gemaakt met de bouw van de onderbouw van de modelbaan. Voor de onderbouwconstructie worden de volgende materialen gebruikt:

  • Vurenhouten latten 18mm x69mm in diverse lengtes (270cm en 210cm)
  • MDF platen 122cm x 61cm, de dikte is 9mm
  • Metalen hoekjes
  • Schroeven in diverse maten
De bouw kan starten

De poten

Voor de open frame constructie zijn de poten belangrijk. Hier steunt de constructie op. Gezien het feit dat de vloer niet helemaal waterpas is, en de onderbouw constructie dat wel moet zijn, zijn verstelbare poten een must. Ik heb in de bouwmarkt standaard draaipoten gevonden. In de poot is een gat voorgeboord, de poot is daar in gezet. Vervolgens kan op de uiteindelijke plek de poot worden versteld zodat alles waterpas komt te staan.

De poten van de open frame constructie
Close-up van de poten

De bouw

Voor de onderbouw van de baan is het belangrijk dat in de toekomst hier ook iemand op kan staan. Gekozen is om het frame op te bouwen met een grid van 50 x 50 cm. Als eerste worden de latten aan de muur bevestigd.

De eerst latten zijn bevestigd

Nadat de latten aan de muur zijn bevestigd wordt eerst een lange lat geplaatst naar de eerste poot. Als de eerste poot eenmaal staat kan de rest van het grid opgebouwd worden. De poten krijgen haar stevigheid doordat straks ook de latten van het schaduwstation hieraan worden bevestigd.

De baan bestaat uit twee niveau’s. Het zichtbare niveau bevindt zich op 95 cm hoogte. Het schaduwstation niveau bevindt zich op een hoogte van 60 cm.


Posted

in

by

Laatste Updates

  • Kleinste politiebureau van Nederland, Sloten

    Kleinste politiebureau van Nederland, Sloten

    Het voormalige politiebureau Sloten, gelegen aan de Sloterweg, was het kleinste politiebureau van Nederland en staat sinds 1980 op de lijst van gemeentelijke monumenten. Het werd in 1866 gebouwd en bestond uit een kleine ruimte voor de dienstdoende veldwachter of…

    Lees meer

  • Tramfabriek – Hek Prinsenhof, Delft

    Tramfabriek – Hek Prinsenhof, Delft

    Het hek dat aan de zijde van de Phoenixstraat toegang geeft tot het Prinsenhof in Delft kent een geschiedenis die terug gaat tot 1602. Door Tramfabriek is dit hek uitgebracht als leuke bouwkit. De pilaren tussen het hek en het…

    Lees meer

  • Franklin & South Manchester Railroad

    Franklin & South Manchester Railroad

    In mijn jeugd heb ik een afbeelding van de Franklin & South Manchester in een boek zien staan en die foto heeft mij altijd gefascineerd. Later kwam ik meer foto’s en informatie tegen in het tijdschrift Model Railroader en op…

    Lees meer

Reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *