Bedrading aansluiten op de rails

Inmiddels is het tijd geworden om de rails aan te sluiten en van stroom te voorzien. Onder de baan liggen de ringleidingen die zijn voorzien van stroom. Nu moeten de spoorstaven daarmee gevoed worden.

Ik wil dat de aansluitingen eigenlijk met het blote oog niet zichtbaar zijn. Er zijn diverse technieken overwogen en uiteindelijk is er getest met het solderen van de stroomvoorziening aan de onderkant van de spoorstaaf. Dit geeft hele mooie en natuurgetrouwe resultaten. Als eerste wordt het spoor omgekeerd en wordt op de plekken waar de stroomvoorziening dient te komen het stukje plastic met een Dremel weggehaald.

Nadat het plastic is weggehaald wordt de stroomdraad aan de spoorstaaf vast gesoldeerd. Het handigst is om dit met twee personen te doen, waarbij de één soldeert en de ander de draad vasthoudt.

Wanneer alle draden aan het spoor zijn gemonteerd dient waar het spoor komt te liggen een gaatje geboord te worden. De draad verdwijnt direct onder de tafel, om zo op de ringleiding aangesloten te worden. Door de draden zachtjes aan te trekken ontstaat er niet teveel druk op de draden zodat deze weer losschieten. Vervolgens kan het spoor rustig op de definitieve plek neer worden gelegd. Het eindresultaat mag er zijn, de aansluitingen zijn nu al bijna niet zichtbaar. Nadat er straks geballast is zal de aansluiting helemaal niet meer zichtbaar zijn.


Posted

in

by

Tags:

Laatste Updates

  • Elektromotorenfabriek EMF, Dordrecht

    Elektromotorenfabriek EMF, Dordrecht

    Dit is een model van het iconische fabrieksgebouw van de Elektromotorenfabriek EMF uit Dordrecht. Dit gebouw stond tussen 1910 en 1977 langs het spoor dichtbij station Dordrecht. Het is een groot model met een lengte van in totaal 120 centimeter.

    Lees meer

  • AlsaCast – Het Winkelwoonhuis

    AlsaCast – Het Winkelwoonhuis

    Het winkelwoonhuis van Kuijper’s Hobbyhuis in Utrecht is een plek die generaties lang modelbouwliefhebbers en hobbyisten inspireert. AlsaCast heeft het pand als exclusief model met een beperkte oplage uitgebracht. Ik was al jaren geleden begonnen met bouwen, maar heb het…

    Lees meer

  • Modelspoor Dagen 2025

    Modelspoor Dagen 2025

    Ik was nog niet eerder op de Nederlandse Modelspoor Dagen geweest die in De Broodfabriek in Rijswijk wordt gehouden, dus werd het tijd om dit jaar hier een bezoek aan te brengen. Het is een leuke beurs, met zowel verkoop…

    Lees meer

Reacties

4 responses to “Bedrading aansluiten op de rails”

  1. Bert Hardeman Avatar
    Bert Hardeman

    Beste Danny,
    Met veel interesse je website bekeken.
    Kun je mij vertellen wat voor isolatiemateriaal je onder de rails gebruikt en waar je dat koopt?
    Mvg
    Bert

    1. Danny Avatar
      Danny

      Hallo Bert,

      Tussen de rails en de houtconstructie van de baan zit isolatiemateriaal wat normaal gesproken gebruikt wordt onder een laminaatvloer. Het is te koop bij de diverse bouwmarkten. Ik gebruik van het merk “Isofast” de High Comfort ondervloer, die is dun en reduceert het meeste geluid. De ondervloer kan makkelijk met een stanleymes worden bewerkt om de juiste afmetingen te maken.

      Danny

  2. Gert Meering Avatar
    Gert Meering

    Hoi ,

    Ik las dat je ook seinen gebruikt van NSParts.
    Heb ze zelf ook met bij behorende seinbesturing.

    Nu rijden mijn treinen niet via de Pc maar gewoon via de multimaus van Roco.

    Ik krijg de seinen niet juist met de bij behorende seinbesturing , en ik las dat jij die van digirails hebt gebruikt ?

    Werkt dat wel goed ? ook als je niet via de Pc draait ?

    Kun je mij daar iets van vertellen ?

    Voor de rest mooie ruimte , mooie baan.. blijf et volgen.

    1. Danny Avatar
      Danny

      Hallo Gert,

      Bedankt voor je bericht! Ik gebruik inderdaad seinen van NSParts, in combinatie met de Digirails/Digikeijs decoders. Dat werkt perfect. Wel bestuur ik mijn baan met de PC (Koploper), dus ik kan je helaas niks vertellen over aansturen van de seinen zonder PC.

      Danny

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *